Köpvillkor

Köpvillkor

 
Tillämplighet

Dessa köpvillkor är tillämpliga ifall svensk, eller annan tillämplig, lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För företag gäller köplagen. Köplagen är dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.


Garanti
Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av minst 1 års fabriks- och leverantörsgaranti för privatkonsumenter, men många produkter har längre garanti än så. Dock gäller ingen garanti för näringsidkare (företag, kommuner, skolor, föreningar) på de produkter som endast är avsedda för privat bruk. På de produkter avsedda för kommersiellt bruk gäller ett års garanti för näringsidkare. För att se vilken målgrupp produkten är avsedd för och för att se de garantitider som gäller så titta under faktafliken under respektive produkt. Köparen har aldrig bättre rätt mot North Trampoline än vad North Trampoline har mot respektive tillverkare. Garantin gäller endast inom Sverige.
 

Reklamation
För privatpersoner skall reklamation göras inom skälig tid från det att felet upptäckts, ca. 2 månader. För reklamation fram till 6 månader efter köp ligger bevisbördan på säljaren. Efter 6 månader ligger bevisbördan på kunden. Vid reklamation efter garantitidens utgång är det köparen som skall påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället. Givetvis ersätter North Trampoline kund, utan onödigt dröjsmål, med rimliga kostnader i samband med en reklamation. Distansköplagen och övriga tillämpliga lagar ger dig som kund vissa rättigheter, normalt 3 år reklamationsrätt mot ursprungliga fel på varan. Mer information om denna lag kan du finna på Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se/. Läs gärna mer på europeiska kommissionens onlineplattform för tvistlösning (ODR).

För näringsidkare (företag) skall även där reklamationen göras inom skälig tid från det att felet har upptäckts. Det är vid reklamation efter garantitidens utgång köparen som skall påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället. Köplagen och övriga tillämpliga lagar ger dig som näringsidkare vissa rättigheter, normalt 2 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel på varan.
 
Vid eventuell tvist så följer North Trampoline Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
 
Vid reklamation kontakta oss på något av följande sätt:

  • Kundtjänst
  • Mailadress: info@northtrampoline.se
  • Adress: North Trampoline, Rullagergatan 9, 415 26 Göteborg


Om du fått felleverans står vi givetvis för transportkostnaden. Vid händelse av att något skulle saknas i leveransen eller skulle vara defekt skall North Trampoline komplettera så fort reservdelen kommit in på lager.
 

Klagomål och Överklaganden
Om du har synpunkter över ditt köp kan du alltid kontakta oss på info@northtrampoline.se så ska vi göra vårt bästa för komma fram till en lösning. Lyckas vi inte hjälpa dig, så har du möjlighet att ta ditt ärende vidare till Allmänna reklamationsnämden via www.arn.se och arn@arn.se. Du kan också vända dig till EU-kommissionens reklamationsportal.

 

Tvist
Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.

 

Transportskador
För din egen skull och för snabbare hantering kontrollera eventuella transportskador vid mottagning av gods. Upptäcker du skador bör detta anmälas direkt till transportören och anges på fraktsedeln..


Ångerrätt / Returer
North Trampoline följer Distansköplagen och lämnar 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit varan. Kunden har då 14 dagars frist på sig att returnera varan, efter lämnat meddelade om önskan att nyttja ångerrätten. Vid nyttjande av ångerrätt skall varan returneras i orginalförpackningen. Du har enligt lag rätt att hantera och testa varan i den mån det krävs för att kunna säkerställa dess egenskaper och funktion innan varan returneras. Om produkten används i större mån än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper, har vi rätt att göra prisavdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att du hanterat varan i större omfattning än nödvändigt. North Trampoline hjälper dig att arrangera returfrakten, men du står själv för kostnaden på 700:- alternativt kör och lämnar in produkten i någon av våra butiker.
 

Så här gör du för att returnera din vara / ångra ditt köp:
 
1. Fyll i returformuläret skriv vad du önskar returnera och uppge namn, adress, telefon samt kundnummer. Maila det sedan till oss på info@northtrampoline.se. Invänta sedan svar från oss!
 
2. När du har fått din retur godkänd av oss i kundtjänst så skall varan packas i sin originalförpackning. Vi hjälper dig att boka returfrakten, och om det är en studsmatta du skall returnera så är kostnaden 700:- inklusive moms.
 
3. Vi kommer att snarast och senast 14 dagar efter att vi mottagit den returnerade varan återbetala vad du betalat inkl. frakt.
 
Här hittar Ni en blankett om ångerrätten från Konsumentverkets hemsida.
Ångerrätten gäller ej företag!

Återbetalning

Du som kund har rätt att återfå pengarna inom 14 dagar, om du ångrar köpet, från den dag då  har mottagit meddelandet. Kunden kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess kunen har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Hela beloppet återbetalas, inklusive frakt.
Om vi företar omleverans eller avhjälpande av felet vid en reklamation skall eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag då vi mottagit varan.


Personuppgifter
North Trampoline behandlar alla personuppgifter konfidentiellt. Vi använder dem bara i våra kontakter med kunderna och för att kunna uppfylla våra åtaganden gentemot dessa. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner. Personuppgifterna skyddas från externt intrång och hanteras enligt bestämmelserna i Personuppgiftslagen (PUL).

  • Som kund har du rätt att begära utdrag av registrerade uppgifter.

  • Som kund har du rätt att begära ändring av registrerade uppgifter.

  • Som kund har du rätt att begära att uppgifterna raderas.


Försäljning till minderåriga
North Trampoline ingår endast avtal med myndig person (18 år), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd.


Beställning
Beställningar sker via hemsidan, mejl eller telefon såvida ej annat avtalats. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att North Trampoline lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls.


Priser
Alla produktpriser är angivna i svenska kronor inklusive moms. Frakt tillkommer alltid om ej annat anges. Vid fakturabetalning är kredittiden 14 dagar. Vid betalningsdröjsmål utgår årlig dröjsmålsränta på utestående belopp med femton (15) % plus gällande diskonto från förfallodagen. Priset som gäller vid beställningstillfället gäller även vid leveranstillfället, oavsett om priserna efter det att order lagts går antingen upp eller ner. Vi förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering. Detta gäller bara innan kunden har bekräftat sitt köp med undantag för om felet är uppenbart att man med fog kunnat förstå att så är fallet.

 

Betalning
Vi erbjuder säker betalning med kort via DIBS. Via DIBS erbjuder vi säker betalning över internet med VISA och MasterCard kort. DIBS är PCI DSS certifierad
Inom kort kommer även möjlighet att betala via Klarna faktura/delbetalning. När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
Vi innehar SSL-certifikat. 


Leveranstider
Leveranstiden är vanligtvis 1-4 arbetsdagar för lagerförda varor vid leverans söder om Sundsvall. Postorter norr om Sundsvall tar oftast en arbetsdag extra. Öar samt glesbygd, oavsett var i landet, tar oftast 2 arbetsdagar extra. På hemsidan framgår det om varan finns i lager. Ej lagerförda varor har en normal leveranstid på upp till 14 dagar, men går oftast fortare än så. North Trampoline inväntar normalt alla ordens produkter innan de levereras till kund. Om North Trampoline upptäcker felaktigt lagersaldo eller annan anledning som resulterar i försenad leverans kontaktas kund och informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt, om det är möjligt. Kan vi inte åtgärda felet inom skälig tid har kunden rätt att kostnadsfritt häva köpet. Även i de fall North Trampoline ej har upptäckt leveransförsening har du som kund rätt att kostnadsfritt häva köpet vid överskriden normal leveranstid. Vi använder oss av fraktbolag och kan därför ej garantera exakt leveranstid. Om leveransdag är av yttersta vikt rekommenderas kund att beställa varor i god tid.
 

Leveranser
Leverans sker till gemensamt bestämd plats med en av North Trampoline vald speditör, och debiteras enligt gällande prislista. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till  vid beställningstillfället är korrekt. Det är också köparens ansvar att, efter det att  effektuerat ordern, följa upp leveransen hos speditören samt tillse att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe hos ombud inom skälig tid från avsändandet. Risken för varan övergår på kunden efter mottagandet. Undersök alltid om förpackningen har synliga skador tillsammans med transportören som skall notera detta på fraktsedeln. North Trampoline har rätt att ta ut en avgift för ej uthämtade försändelser.
Fraktbolaget kan både avisera och ställa av paketet med fullmakt, d.v.s. utan att mottagaren måste vara där för att skriva under.
Önskas fullmakt avtalas detta med kunden innan leverans.


Förändring av order
Kund äger givetvis fram till den punkt ordern effektuerats rätt att, utan kostnad för denne annat än prisskillnad på vara, förändra sin order, dock med reservation för av kund måttbeställd vara vilken ej lagerföres. Vid ändring av vara på order gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen. Notera att order som är beställd hos tillverkaren och börjat tillverkas inte kan förändras.


Avbeställning
Avbeställning av order är möjlig utan kostad innan varan levereras till dig. Dock har North Trampoline rätt till ersättning för särskilda kostnader som vi haft för att ingå och fullgöra avtalet till följd av avbeställning. Önskar du returnera / ångra ditt köp mottagen vara, se avsnitt "Ångerrätt / Returer" ovan. Ej uthämtat paket räknas ej som avbeställning. Vid ej uthämtat paket får kund stå för samtliga fraktkostnader. 0-5 kg 90:-  , 6-25 kg 190:-  , 26-... kg 290:- Ej uthämtade trampoliner debiteras med 700:-

 
Information
Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och North Trampoline kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet. Konsumenten har rätt att reklamera varan om väsentliga fel och skillnader föreligger.


Företaget
North Trampoline är en del av Avero AB, organisationsnr: 556689-7384.
Adressen är: Rullagergatan 9, 415 26 Göteborg.
Tfn: 031-787 26 60
Vi innehar F-skattebevis.


Copyright
Innehållet på northtrampoline.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt (§ 49 URL). Denna paragraf innebär kortfattat ett förbud mot att kopiera hela eller delar av vår webbplats och göra detta tillgängligt för allmänheten. Uppsåtlighet eller grov oaktsamhet beträffande dessa rättigheter kan leda till böter eller fängelse upp till två år.?

Upphovsrätt - Copyright Avero AB - All rights reserved.


Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från North Trampolins sida, som gör att North Trampoline ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att North Trampoline befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.